Familjesemester i Florida

Onsdagen den 1 april reste jag ner till Florida för en veckas semester tillsammans med min familj. Jag var tvungen att mellanlanda i Atlanta innan jag kunde flyga ner till Tampa men det var inte särskilt jobbigt då allt gick så snabbt och smidigt. Hela resan gick jättebra och äntligen skulle jag få träffa min familj för första gången sedan jag lämnade Sverige i augusti förra året!
 
 
 
 
När jag landade på Tampa International Airport skulle jag bli upphämtad av min familj utanför flygplatsen. Jag träffade dock min mamma först som hade kommit in på flygplatsen för att möta mig. Va annorlunda det kändes att se en person hemifrån i verkligheten men det var så mysigt att få krama om henne. Mamma fällde några tårar också, det var ju trots allt åtta månader sedan sist! Vi gick sen ut och då fick jag krama om min pappa och min lillasyster. Det är så härligt med familj för även om man är borta från varandra väldigt länge så känns det så otroligt naturligt att vara tillsammans. De hade hyrt en bil som vi skulle ha under veckan så vi började direkt köra söderut.
 
 


Första halvan av resan bodde vi på Siesta Key Beach just utanför Sarasota. Jag har sett många vackra stränder i mitt liv och Siesta Key Beach kommer absolut in på listan. Sanden var kritvit och kändes som potatismjöl då man gick i den och vattnet var så klart och fint. Vi bodde på ett hotell som heter Siesta Beach Resort och vi var jättenöjda över det. Det tog bara 2 minuter att gå ner till stranden och hotellet låg perfekt för att kunna gå ut på the main street där alla restauranger och små butiker låg. Helt klart perfekt läge! En dag gjorde vi en liten dagsutflykt ner till Venice Beach bara för att få se något annat. Den stranden var långt ifrån lika fin som Siesta Key men det var roligt att åka iväg några timmar. Dagarna på Siesta Key Beach blev perfekta då stranden var undebar och området jättemysigt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



'
 
 
 
 
 
 
 
 







Efter några dagar på Siesta Key Beach körde vi norrut. På morgonen stannade vi och åt frukost på IHOP, ett måste när man är på besök i USA. Vi stannade sen på Anna Maria Island för att vi skulle hinna vara ute i solen den dagen.
 
 
 
 
 
 
Min syster älskar att shoppa så självklart blev det en del shopping under resans gång. Bland annat stannade vi på Ellenton's Premium Outlets. De hade verkligen allt man kunde önska sig och jag och Madde gick runt själva i 2,5 timme. Det var så mysigt att bara spendera tid med henne! 
 
Ett separat inlägg med vad jag shoppade kommer!
 
 
 
Nu kom vi äntligen fram till Clearwater Beach där vi skulle spendera de sista dagarna på semestern. Här bodde vi på ett hotell som heter Pier House 60 Marina Hotel. Det första man såg när man kom in på hotellrummet var den vackra utsikten. Vi hade utsikt över havet och kunde se ända bort mot horisonten. Vi kunde även se Pier 60 som är en välkänd pir där på Clerwater. En kväll gick vi ut på piren för att se på solnedgången. Så fint! Området på Clearwater Beach var lite mer livligt och en härlig kontrast mot det lugna och mysiga området på Siesta Key Beach. Vi hittade en restaurang där vi åt middag två kvällar i rad, så mycket tyckte vi om den. Det fanns lite butiker och jättemysiga promenadstråk vid stranden. Jag älskade verkligen Clearwater Beach!
 
En dag gjorde vi en två timmars båtutflyckt där vi såg vilda delfiner ute på havet. Tyvärr ville inte delfinerna hoppa och leka just då så vi såg bara när de låg just under ytan. Det var roligt ändå, helt otroligt att de lever där mitt på havet. Drömmen är dock att någongång få se hoppande delfiner i det fria!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Har ni sett Dolphin Tale 2? Då vet ni vem Winter och Hope är! Jag har sett den filmen med min värdfamilj (måste se den första också) och ville jättegärna åka till platsen där de spelade in filmen som nämligen ligger på Clearwater. Och det gjorde vi också då vi en dag besökte Clearwater Marine Aquarium. Jag tyckte att det var jätteroligt att se Winter och Hope i verkligheten. Winter har ju förlorat sin stjärtfena och har fått en protes, men när vi var där var hon dock utan den. Hon verkade lika glad ändå. Det var så roligt att läsa om hennes historia och vad de på aqariumet har gjort för henne. Winter får även ofta besök av barn som även dem saknar ben eller armar. När vi var där var det en liten flicka där som hade amputerade ben. Mötet mellan henne och Winter var så fint, och överallt kunde man läsa om att Winter ofta är med och inspirerar barn. Hur gulligt är inte det? Filmen är verkligen jättefin och det var helt underbart att få se Winter och Hope på riktigt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sista kvällen vi hade tillsammans åkte vi till ett shoppingmall inne i Tampa. Jag var shoppingsällskap till min syster som shoppade upp sina sista dollar. Efter cirka två timmar mötte vi upp mamma och pappa för att äta en sista middag. Vi hade bestämt att äta på The Cheesecake Factory då det är min favoritrestaurang här i USA och då jag självklart ville att de skulle få äta där. Och det blev den bästa middagen på hela veckan! Jag tipsade min pappa om att testa deras BBQ Burger då jag alltid tänker på han då jag äter den. Enligt han var det den godaste hamburgaren han någonsin har ätit så det var ett bra tips jag gav han. Självklart tog vi varsin cheesecake till efterätt. Denna gång testade jag en White Chocolate Raspberry Truffle Cheesecake. Så god smakkombination med hallonswirlet i cheesecaken. När vi lämnade restaurangen var alla proppmätta och supernöjda. Det blev en perfekt sista middag!
 
 
 
 
På torsdagen den 9 april var det min sista dag i Florida. På morgonen åt vi en sista frukost tillsammans på hotellet och hängde sen vid poolen. Tillslut var jag tvungen att åka till flygplatsen och fick skjuts dit av mina föräldrar medan Madde stannade vid poolen. Det var lite jobbigt att säga hejdå till min familj men jag är så glad att vi fick den här veckan ihop. Det var helt underbart att få vara med personer man känner sig 110 procent bekväm med! Jag fick massor av ny energi av allt strandhäng och av att vara med dem en hel vecka. Världens bästa familj!
 
 

Kommentarer:

1 corneliaeriksson.blogg.se:

Vad härligt att få spendera lite tid med familjen :) och vad fint det ser ut!

2 Mamma:

Saknar dig ❤️

Svar: Och jag dig, varje dag! ❤️
Nathalie

3 Moster:

Ni verkar ha haft det supermysigt! Kram på dig ❤️

Kommentera här: