Key West

På tisdagen den 4 augusti åkte jag och Kristina ner till Key West. Vi åkte med en buss som gör tur och retur resor från Miami till Key West över en dag men vi hade valt att åka ner, sova en natt där och sen ta returbussen tillbaka dagen efter. Klockan sju på morgonen började vi åka och vägen ner genom The Keys var så fin. Det är ju en hel del broar och öar man hinner passera.
 
Jag och Kristina blev verkligen positivt överaskade över hur bra allt var. Det var mest för att vi hade förväntat oss att bara åka med bussen och sen bli avsläppta nere på Key West, men servicen bättre än så. Hon som jobbade som guide på bussen gick bland annat runt och tog upp anmälningar till olika aktiviteter. Det passade jättebra då vi ändå hade tänkt boka två aktiviteter när vi kom fram. Nu fick vi hjälp med det och även ett lite bättre pris. Jättebra ju!
 
 
När vi var framme på Key West och kom ut från bussen fick vi känna på den höga temperaturen som är där nere nu under sommaren. Jag var ju lite skeptiskt tilla tt åka till Florida över sommaren. Det var dock rätt härligt i Miami men nere på Key West var det så sjukt varmt. Över 40 grader om jag inte minns fel. Tur att vi skulle ut på havet med en speedboat, för det första vi gjorde när vi kom fram till Key West var parasailing. Vi hade ju planerat att göra det i Bahamas men det blev ju aldrig av då det blev inställt. Så nu var vi superexcited över att äntligen få testa på detta. Guiden på bussen följde med de som skulle göra parasailing och gav oss våra biljetter för det.
 
Det var riktigt skönt att sitta i båten då den åkte, inte alls lika hett som på land. Vi åkte ut en bit innan det var dags för de två första att ge sig upp i luften. Det var några personer som gjorde det först innan det var min och Kristinas tur. Vi tog på oss en flytväst och en sele innan vi blev fastspända och uppskickade i luften. Och oj va härligt det var! I början var jag på riktigt nervös för att vi skulle lossna och falla ner (haha, har aldrig gjort något sådant förut) men efter ett tag glömde jag bort det. Utsikten var otrolig och det var så lugnt och tyst där uppe, så mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Det bästa var nog att vi såg delfiner som simmade där nere i havet. Fem stycken stora och en liten bebis. Helt otroligt! De släppte ner oss snabbt så att vi doppade fötterna i vattnet och sen åkte vi en stund till där uppe innan vi kom ner. Jag älskade parasailing, jätteroligt var det!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter parasailingen var det en stund kvar innan vår nästa inbokade aktivitet så vi gick för att äta glass. Vi hittade ett gulligt littet ställe som hade glass som såg helt otroligt god ut. Jag hade jättesvårt att välja vilken sort jag ville ha av alla de sorter som fanns så det fick ble tre olika sorter: Strawberry Cheesecake, Mint Cookies och Key Lime Pie. Jättegot var det och det var så gott med något kallt där i den extrema värmen.
 
 
 
Nu var det dags för vår andra aktivitet. Redan när vi kom in till hamnen efter vår parasailing hade vår guide stått där redo med biljetterna till nästa aktivitet och hon visade även var det var vi skulle gå sen. Så efter att vi ätit glass gick vi ner till vattnet igen för att åka ut med en Glassbottom Boat. Det var en härlig båttur. Vi satt både inomhus där vi såg jättefina fiskar genom glaset som var på båtens botten och utomhus där vi hade utsikt över havet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Innan vi hämtade våra väskor (de hade fått stanna kvar på bussen medan vi gjorde aktiviteter) gick vi runt lite i staden. Det var verkligen jättemysigt där. De hade gulliga små butiker som vi gick in i för att komma bort från värmen, men tillslut blev det för varmt så vi hämtade våra väskor och tog sen en cab till det motellet vi skulle bo.
 
 
 
 
 
 
 
Vi bodde på Seashell Motel. Det var det billigaste vi hittade på Key West så det var inte i toppskick, men det var helt okej då vi bara skulle sova där en natt. Vi bodde i ett rum som vi delade med fyra andra personer och badrummet kunde man gå in i direkt från rummet. Det var rätt mysigt att varje säng hade små draperier så att man kunde sova lite mer privat, det var nog det jag gillade mest där.
 
 
Vi stannade inte på motellet särskilt länge innan vi tog en cab tillbaka till havet. Där var nämligen på den sidan som solnedgången är som finast och det ville vi inte missa. Vi kom dit i bra tid för att att hinna se när solen fortfarande var uppe och sen började sjunka. Det var så mysigt att få stå där och se solnedgången. Innan vi åkte ner till Key West var det en kompis till oss som sa att det skulle vara jättevackert där och det var det verkligen! Efteråt gick vi till The Sunset Pier som låg där vid vattnet. Självklart beställde vi varsin Key Lime Pie, det kändes som ett måste när man besöker den ön. Jag är inte överförtjust i den pajen men tycker i alla fall om den, och det var extra kul att äta det just på Key West.
 
På kvällen promenerade vi efter Duval Street hela vägen tillbaka till motellet. Jag gick och la mig ganska snabbt för att ladda upp för dagen efter. Då hade jag nämligen bokat in något jag aldrig trodde att jag skulle våga göra!
 
 
 
 
 
 
 
 
På onsdagsmorgonen checkade vi ut, lämnade våra väskor i receptionen och satte oss sen på en buss. Jag hade nämligen bestämt mig för att hoppa fallskärm och skulle göra mitt skydive på Sugarloaf Key. Helt galet att jag faktiskt vågade boka en tid för det!
 
Det var helt klart det häftigaste jag har gjort i hela mitt liv så det förtjänar ett helt eget inlägg. Mer om mitt skydive kommer alltså i ett annat inlägg!
 
 
 
 
Nu hade vi några timmar kvar innan bussen gick tillbaka till Miami. Vi fick skjuts tillbaka med ett par som ändå skulle köra dit (mannen var han som hade hoppat från samma plan som mig) så vi slapp vänta på bussen. Jätteguligt av dem! När vi kom fram gick vi ner till en liten pir där vi satte oss och åt lite snacks vi hade med oss. Jag kände mig lycklig i hela kroppen efter mitt skydive tidigare på morgonen. Allt var helt perfekt just då och jag kände mig så glad! Vi promenerade sen till en strand vi hittade. Det är inte jättegott om bra stränder på Key West då det är rätt stenigt runt ön men vi hittade en strand där det fanns bra trappor ner i vattnet från en brygga. Där badade vi en stund innan vi gick tillbak och hämtade våra väskor och tog en cab till platsen där bussen skulle gå ifrån.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Innan bussen gick besökte vi ett mysigt litet café. Vi köpte glass och ännu en Key Lime Pie, bara för att när vi ändå var där. Efteråt hängde vi inne i en liten galleria. Mest för att de hade bra AC där inne, de hade toaletter och laddningsuttag för våra mobiler. Där var vi tills vi var tvugna att gå till bussen för att åka tillbaka upp till Miami.
 
 
 
 
Det var så kul att hinna se Key West! Det är verkligen något jag har velat göra. Om man bortser från att det egentligen var lite för varmt så var allt toppen. Jag fick se Key West både från marken och från luften, vi åt jättegod Key Lime Pie och fick se vacker solnedgång. Jag skulle abslout kunna tänka mig att besöka Key West igen!
 

Kommentera här: