Dinner And A Movie #4

 
Veckans film: Ratatouille
 
Igår var det dags för matlagningskurs igen efter förra veckans uppehåll. Vi lagade mat från filmen Ratatouille vilket var rätt kul. De flesta filmer vi har lagat ifrån har varit lite äldre så det var roligt med en mer modern Disneyfilm. Såklart lagade vi den klassiska grönsaksrätten Ratatouille. Vi gjorde en tomatsås som vi fyllde botten av en form innan vi toppade med skivad tomat, aubergine, grön zucchini och gul squash. Jag är inte särskilt förtjust i den rätten men tomatsåsen var i alla fall god. Vi gjorde även en enkel rätt med champinjoner som var jättegod. Det var stekta champinjoner med parmesanonst och kryddning. Enkelt och gott!
 
Det bästa med gårdagen var att vi gjorde en cheesecake, något av det bästa som finns enligt mig. Den blev riktigt god då det förutom cream cheese var kondenserad mjölk i. Dock föredrar jag ungsbakade amerikanska cheesecakes framför de som bara står i kylen vilket denna gjorde. Men cheesecake är cheesecake och det var så kul att vi gjorde det här på kursen! Till den gjorde vi en Strawberry Sauce som blev som en rinnig jordubbssylt. Så gott, ska absolut göra den fler gånger och ha till svenska pannkakor. Jag hade aldrig tidigare gjort egen sylt men det kändes så mycket bättre att äta då man vet att det bara är bär, socker och vatten i. Inte en massa extra tillsatser.

 
Remy Ratatouille
 
Tyvärr hann jag inte ta en bild på Ratatouille-rätten, men det var den här bilden vi hade som inspiration!
 
 
Mushrooms with Rosemary and Parmesan
 
 
Emile’s No Bake Cheesecake
Strawberry Sauce

Kommentera här: