Kalifornien juli 2015

Min semester som jag hade i Kalifornien i början av juli tillsammans med min moster, hennes man och mina två kusiner var helt perfekt! Det var så fint på västkusten och jag hade så roligt under de tio dagar jag var där. Flygturen till Los Angeles tog ungefär fem timmar. Jag har inte varit i ett plan så länge sedan jag flög från Sverige förra sommaren, så det märktes att det var en lite längre flygning.
 
 
 
 
När planet landade skulle jag ta mig från flygplatsen i Los Angeles till Santa Monica där jag skulle möta moster och dem och det var även där vi bodde de fyra första nätterna. Jag lyckades hitta busshållplatsen där jag tog en transferbuss till flygplatsens Transit Center där jag tog en annan buss bort till Santa Monica. Allt gick jättesmidigt och bussen kostade bara $1, dock satt jag i mina egna tankar lite för länge så hoppade av på fel busshållplats. Så jag fick promenera tillbaka en bit. Tur att jag i princip alltid reser med en liten resväska som var enkel att dra!
 
Det var jättekul att träffa dem igen, det var ju ett helt år sen sist! Vi gick förbi deras hus som de hyrde när vi var där innan vi gick och köpte med oss lunch från Taco Bell. Deras hus låg cirka 20 minuter bort från stranden, så efter lunchen promenerade vi dit. Och gud vad kallt det var i vattnet! Inte alls lika skönt som det är här på östkusten där jag bor. Efter en stund blev det bättre och vi badade ett bra tag i vågorna. Det var även roligt att se den stora piren som finns där, den där det finns en berg och dalbana och ett ”parisehjul” mitt på piren. Efter strandbesöket gick vi bara tillbaka till deras hus, hämtade min väska och sen gick vi till det hostel som jag skulle bo på medan vi var där. Jag checkade in och kollade in rummet snabbt innan vi gick och åt middag på en italiensk restaurang. Efter middagen tog de en taxi tillbaka och jag gick till shoppinggatan och kollade runt i lite butiker. Jag var egentligen alldeles för trött för det. Det är ju ändå en liten tidskillnad på tre timmars tillbakaställd tid mellan North Carolina och Kalifornien. Jag gick där en stund för att hålla mig vaken lite till innan jag gick tillbaka till mitt hostel.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Medan vi var i Santa Monica bodde dem i huset och jag som sagt på hostel då huset bara var för fyra personer. Det var första gången jag bodde på ett hostel (jag är van vid hotell) och det var så mycket bättre och roligare än vad jag hade förväntat mig. Detta hostel hade verkligen jättebra läge. Två block från stranden och ett block från den stora shoppinggatan som finns där på Santa Monica. Jag bodde i ett rum bara för tjejer/kvinnor där det fanns åtta stycken sängar. Det fanns även skåp, stora nog så att jag kunde låsa in min resväska. Badrummet som man delade med andra rum som fanns i korridoren hade fyra duschar, toaletter och handfat. Nere innanför lobbyn fanns det mysiga sällskapsrum och det fanns gratis WIFI överallt, både där och på rummen. Och så ingick det frukost i priset, enkel frukost men väldigt god för att vara färdigförpackade produkter. Jag lyckades även bli bekant med en tjej som jag träffade där, Annina från Schweiz. Hon bodde i samma rum som mig och var på semester i USA utan något sällskap så vi började prata då ingen av oss var där med någon. Det var nog det som gjorde hela hostelupplevelsen så rolig!
 
 
 
 
 
 
På lördagen var det ju 4 juli, alltså 4th of July och USA:s nationaldag. Jag vaknade och gjorde mig i ordning innan jag och Annina gick ner och åt frukost. Sen var tanken att jag skulle gå ensam och möte upp moster och dem för att kolla på en 4th of July parad på the Main Street, men jag tog med mig Annina också då hon var där ensam. Paraden var annorlunda än vad jag trodde. Den var inte lika stor som jag hade föreställt mig men den var rolig att se på det var en hel del föreningar och företag som gick med och gjorde ”reklam” för sig själva. Och hela gatan var fylld med de amerikanska färgerna. Jag hade tagit med min sjal som har amerikanska flaggans färger och mönster. När paraden var över skulle moster och dem hämta upp deras hyrbil, så jag och Annina promenerade tillbaka mot stranden. På vägen stannade vi och åt lunch på en trevlig restaurang och låg sen några timmar på stranden. Haha, jag tror till och med att vi somnade där en stund efter att vi hade badat. Så skönt och det hjälpte nog lite mot den lilla jetlagen jag hade! Vi hann även med att gå upp på piren och kolla lite bland karusellerna och på utsikten över stranden och havet. Sen promenerade vi tillbaka till vårt hostel. Så skönt att det låg så nära stranden! Vi gick in där en stund innan vi tog en promenad vid strandpromenaden, mötte upp min moster och dem och sen gick på middag med dem. 
 
På kvällen ville jag och Annina se fyrverkerier då det hör till 4th of July. Det här året var det inga fyrverkerier vid piren på stranden, utan en bit därifrån. För långt för att promenera, så vi skulle ta en taxi dit. Det hela slutade i alla fall med att vi kom lite för sent (de slutade tidigare än vad vi trodde) så vi såg bara fyrverkerier från bilen. Och sen hade vi problem med att få tag på en bil tillbaka, så vi blev sittande utomhus ett bra tag. Haha, tur att vi hade varandra i alla fall och även om vi missade fyrverkerierna så var det roligt att vara ute en stund innan vi åkte hem och sov.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På söndagen åkte jag med min moster och dem för att uppleva mer av Los Angeles. Vi åkte och gick runt i ett lyxigt shoppingområde och kollade på dyra hus i Beverly Hills innan vi åkte för att se Hollywood Skylten. Vi åkte inte ända upp och såg den utan stannade på en gata där den gick att se. Jag blir alltid lika fascinerad av att se välkända platser och saker så det var roligt att se dessa vita bokstäver uppe i bergen. Nästa gång vill jag åka närmare! När det var dags för lunch åkte vi och åt lunch och promenerade sen efter Walk Of Fame. Även det var riktigt roligt att se. Det är ju helt sjukt många stjärnor! Vi tog också en paus på Dave and Busters där vi drack milkshake innan vi promenerade hela vägen tillbaka och åkte hem.
 
När vi kom tillbaka skulle de bara äta middag hemma i deras hus så jag smsade Annina och kollade om hon ville gå ut på middag med mig. Det ville hon så de släppte av mig och jag gick då tillbaka till mitt hostel, tog en dusch och gick sen iväg med Annina. Vi promenerade längs shoppinggatan och gick sen in på en lite finare italiensk restaurang då vi kände för att lyxa till det. Vi åt jättegod lasagne och sen beställde vi efterrätt. Det är inte ofta man orkar äta efterrätt efter att ha ätit på restauranger i USA. Jag åt en jättegod vaniljpannacotta. Så gott då det var så länge sen jag åt det! Vi kom hem rätt sent och då gick jag och la mig då jag skulle upp tidigt dagen efter. Då skulle jag nämligen åka med min moster och dem på något jag hade sett fram emot helt otroligt mycket!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På måndagen åkte vi iväg för att gå på Disneyland. Som jag hade sett fram emot det! Jag älskade ju Disneyworld i Orlando då jag var där över nyår med min värdfamilj. Och vi hade så roligt hela dagen. Vi åkte en massa karuseller och gick runt i parken som var jättefin och rolig. Mycket mindre än Disneyworld såklart men minst lika roligt ändå. Min favorit blev Space Mountain. Den fanns i Orlando också och jag hade sett fram emot att åka den igen. Dock åkte jag den ensam och var tvungen att köa i nästan 50 minuter, men det var värt det. Det var så kul, jag älskar Space Mountain! Jag hade även med mig mina Minnie-Mouse Öron som jag fick av mina värdföräldrar på Disneyworld och så hade jag min blåa tröja som jag fick av tjejernas mormor i julklapp. Det var kul att få användning av öronen och tröjan igen. Vi åkte inte hem förrän det var mörkt ute, efter en toppendag på Disneyland!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På tisdagen var det dags att lämna Santa Monica och börja köra norrut mot San Francisco. Jag åt frukost med Annina och sa hejdå till henne innan jag checkade ut och promenerade till moster och deras hus. På vägen upp mot San Francisco stannade vi på två ställen och sov på motell, så på tisdagen började vi köra mot San Simeon. Vi stannade och åt lunch på IHOP och gjorde även ett stop vid en stor sjö där vi hängde en stund. När vi kom fram till motellet i San Simeon kollade vi in rummen. Jag hade bokat ett eget rum som egentligen var för stort för bara en person, men det var det minsta de hade. Så skönt att ha ett helt eget rum och badrum efter fyra nätter på hostel. När det var dags för middag kollade vi in de få restauranger som fanns där vi bodde och valde en som låg vid havet. Och maten var så god! Det ingick soppa som förrätt och sen beställde jag kött, bakad potatis och bearnaisesås (!!). Hur länge sen var det inte sen jag åt bearnaisesås till en bit sås? Det var helt magiskt, haha!
 
På kvällen tog vi ett kvällsdopp i poolen som fanns på motellet. Det var blåsigt ute då motellet låg nära havet men vattnet i poolen var jättevarmt. Efter att jag hade duschat njöt jag av en natt i en stor säng efter fyra nätter i en våningsäng. Jag sov så gott den natten!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När jag kom till Santa Monica och måndagen fick jag lite presenter som de hade med sig från Sverige till mig. Svenskt godis och svenska tidningar är alltid lika underbart att få, så jag blev så glad för detta!
 
 
På onsdagen fortsatte vi köra mot Monterey. Vi gjorde dock ett stopp rätt fort då vi stannade vid stranden i San Simeon och kollade på vilda sjöelefanter som låg på stranden. Uppe vid stranden fanns en spång där man kunde gå men det fanns också staket så att ingen kunde ta sig ner till stranden för att störa sjöelefanterna. Jag har aldrig sett sjöelefanter förr så det var så roligt att se dem. Några solade och några badade, skönt att se att de kunde leva ifred i det vilda. Sen fortsatte vi köra efter kusten. Västkusten är verkligen så vackert att göra en roadtrip på. Vägen går precis vid havet och runt om kring ser man stora berg som man sen kör i. Jättefint var det, särskilt att köra vid havet! Vi stannade vid sidan av vägen och åt lunch som vi hade med oss och sen stannade vi på en stenstrand och var där en stund innan vi körde vidare. I Monterey bodde vi på samma motellkedja även denna natt. Denna natt hade jag dock ett rum som var mer anpassat för en person. Efter att ha lämnat väskorna åkte vi till hamnen för att äta middag. Vi åt på en liten fiskrestaurang som ska vara en av de populäraste där i området. Jag beställde friterade calamares. Jättegott! Sen gick vi runt i hamnen. Kollade efter fiskar och krabbor i vattnet och gick in i en souvenirbutik innan vi åkte till motellet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På torsdagen stannade vi vid ett friluftsområde som hade Redwood Trees. Där åt vi lunch och promenerade längs en trail där man kunde se alla de stora träden. Sen körde vi vidare och kom sen äntligen fram till San Francisco. Där hade de hyrt en lägenhet där jag även kunde bo med dem. På kvällen blev vi bjudna på middag hemma hos ett par som bor i San Francisco, några som var vänner till en av min mosters kompisar. Vi promenerade dit och var sen där resten av kvällen. Vi åt tacos till middag och så hade de en jättegullig katt. Roligt att få äta middag hemma hos någon istället för på restaurang! När vi kom hem bäddade jag i soffan i vardagsrummet där jag skulle sova medan vi bodde där.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På fredagen träffade vi min mosters kompis som bjöd oss till California Academy of Sciences. Det fanns en hel del akvarium där och vi såg även en film om planeter inne i en enorm biograf där filmen visades ända upp i taket. Vi var där i några timmar och köpte sen jättegod glass på vägen till busshållplatsen. På eftermiddagen när var vi rätt trötta när vi kom hem. Jag stannade hemma med mina kusiner medan moster och hennes man gick och köpte take out middag på en mexikansk restaurang. Sen var vi hemma på kvällen. Vi kollade på tv och jag och moster satte en ansiktsmask. Dagen efter var det dags att upptäcka mer av San Francisco.
 
 
 
 
 
På lördagen tog vi tunnelbanan till Union Square. Vi började sen promenera bort mot Chinatown. Herregud vad många backar det finns i San Francisco. Det är verkligen bra benträning att promenera där. När vi kom in i China Town kollade vi runt lite i olika souvenirbutiker, något mina kusiner älskade. Sen åt vi självklart kinamat till lunch på en av alla restauranger som fanns där. Efter lunchen promenerade vi bort mot havet där vi såg Golden Gate Bron och ut mot Alcatraz. Någon gång skulle jag vilja åka ut till Alcatraz! Sen gick vi till Fishermans Wharf och åt små desserter inne på Applebee’s. Vi promenerade sen hela vägen tillbaka till Union Square, backe upp och backe ner. Där stannade vi på middag, på bästa The Cheesecake Factory. Det var 50 minuters väntetid då vi frågade efter ett bord så vi gick runt inne på Macy’s medan vi väntade då restaurangen låg högst upp i Macy-varuhuset på Union Square. Middagen var jättegod och sen tog vi tunnelbanan hem igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På söndagen var det dags för mig att åka hem igen men mitt flyg gick inte förrän 23.45 på kvällen. På morgonen packade vi ihop i lägenheten och sen följde jag med dem ungefär halva dagen. Vi åkte och gick runt på Stanford University och sen stannade vi och åt lunch där det var en matmarknad. Vi köpte en slags pannkaka som fylldes med färska jordgubbar. Jag passade även på att testa frystorkad glass som vi köpte på California Academy of Sciences. Sånt där som astronauter äter uppe i rymden, haha. Och det var verkligen en konstig torkad konsistens på ”glassen” men det smakade verkligen glass. Roligt att testa! Sen åkte vi förbi Google och Apple kontor just for fun innan det var dags för mig att lämna dem. De skjutsade mig till en tågstation där jag skulle ta mig tillbaka till San Francisco. Vi kramades och sa hejdå. Mest troligt träffar jag ju inte dem förrän nästa sommar. Mina kusiner var så gulliga och gav mig massor av kramar. Det var så mysigt att vara med dem på semester då vi inte hade träffats på så länge.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu hade jag fortfarande rätt många timmar innan jag var tvungen att vara på flygplatsen. Något som jag så gärna ville göra var att åka och se The Golden Gate Bridge på nära håll då vi bara såg den på långt håll dagen innan. Så jag valde att ta tåget tillbaka till San Francisco och sen en buss bort till bron, även om jag hade med mig min resväska. Resan dit tog nog minst dubbelt så lång tid än planerat då jag tog fel tåg två gånger (haha) och då bussen var nästan en timme sen. Helt sjukt men jag ville så gärna se bron och jag hade så pass mycket tid så det gjorde inte särskilt mycket. Och det var så fint! Jag vet att det ofta är dimma runt bron men det var helt klar sikt då jag var där plus att solen började sjunka vilket gjorde att det var jättefint där. Jag promenerade längs bron en bit och vände sen tillbaka. Då träffade jag en jättetrevlig kvinna som på eget initiativ frågade om jag ville att hon skulle ta en bild på mig där på bron. Jag blev jätteglad, för det är det jag hatar med att vara själv vid sådana tillfällen. Att man inte har någon att fråga om foton. Jättesnällt att hon frågade! Jag gick sen ner en bit och kollade på bron från en annan vinkel innan jag gick för att leta upp busshållplatsen tillbaka. Jag hade tur, bussen var nästan en timme sen denna gång också men medan den hade varit sen hade jag varit vid bron så jag behövde bara vänta 5-10 minuter. De bjöd även på bussresan då den var så sen. Jag hoppade av vid samma ställe som jag hade hoppat på bussen tidigare och gick sen ner till tunnelbanan där jag köpte en biljett till flygplatsen. Jätteskönt att tåget gick direkt ut till flygplatsen!
 
 
 
 
 
 
 
Flyget gick i tid och det var en nattflygning som gick upp till Detroit i Michigan. Även om jag var jättetrött så sov jag inte särskilt länge på planet. Och sen när jag landade i Detroit var klockan just efter 7 på morgonen lokal tid men bara just efter 4 på morgonen för mig. Det ända jag behövde göra var att gå till den nya gaten. Där fick jag vänta cirka tre timmar på nästa plan, så jag satt där en stund och gick sen och köpte frukost på Starbucks. På planet hem till NC sov jag dock jättebra, jag var helt slut efter att i princip ha missat en hel natts sömn. Jag minns att jag kände när vi lyfte och sen vaknade jag av att de sa att det snart var dags för landning. Så skönt att sova bort hela resan!
 
 
 
 
 
 
När jag landade var min kompis Zoe där för att hämta upp mig och medan vi körde hem kände jag att det var så skönt att vara hemma igen. Efter 10 dagar i så stora städer som Los Angels och San Francisco var det skönt att komma hem till mysiga Holly Springs. Det är även mycket varmare här än vad det var på västkusten. Jag visste att det skulle vara lägre temperaturer i Kalifornien än här i North Carolina men vi hade faktiskt riktigt tur med vädret. Jag hörde att San Francisco kunde var kallt och regnigt men medan vi var där var det faktiskt rätt varmt (för att vara San Francisco) och soligt. Jätteskönt!
 
Jag är jätteglad över att äntligen ha fått vara på västkusten. Det var toppen där och jag hoppas att jag får chansen att få besöka den sidan av USA ännu en gång!

Kommentera här: