NYC Oktober 2015

Min långhelg i New York City var verkligen toppen! När jag landade på LaGuardia i New York var klockan just efter nio på morgonen. Då tog mig ut från flygplatsen för att ta en taxi till hotellet. Det var första gången jag åkte en gul taxi i New York så det var lite roligare än att ta bussen som jag brukar. Det var så härligt att få krama om mamma, Madde, Viveka och Marie. Jag kände mig så lycklig på en gång jag såg dem!
 
 De hade varit vakna i några timmar redan då de hade sin jetlag så de var redo att lämna hotellet. Vi gick dock upp till vårt hotellrum så att jag fick lämna min väska och så överraskade min mamma mig med något hon hade tagit med hemifrån. Hon hade lyckats ta med polarkakor, Bregott, skinka och ett filpaket. Jag pratar alltid om att jag saknar svensk frukost så oerhört mycket. Jag är inte alls särskilt förtjust i mackor om de inte har Bregott på sig och jag saknar fil jättemycket då jag föredrar fil till mina flingor framför yoghurt. Och så hade hon tagit med sig det! Självklart kunde jag inte låta bli att smaka på det på en gång och det var så obeskrivligt gott! Att få känna de smakerna igen var helt magiskt. Haha, det var ju rätt enkla saker men för mig som inte har ätit det på mer än ett år var det helt underbart.
 




 
 
Vi bodde på Home2 Suites by Hilton i Long Island City/Queens. Det var ett jättefint och fräsht hotell och vi hade ett rum med ett litet kök. Det bästa var att vi kunde bo alla fem tillsammans vilket alltid är mysigt. Det ingick även frukost på hotellet, något som inte alltid är en självklarhet här i USA.
 







När vi var redo att lämna vårt hotell gick vi till tunnelbanan för att åka in till Manhattan. Även om vi bodde utanför Manhattan tog det inte särsklit lång tid att ta sig dit. Bara två stationer till Central Park och fem stationer till Times Square. Det tog dessutom bara ett par minuter att gå till den tunnelbanestation som låg närmast vårt hotell. Jättesmidigt! Vi började med att åka till Time Square där vi shoppade lite på Express och Sephora. Jag kan ju tillägga att min syster är galen i shopping, så man kan väll säga att det var prio ett för henne. När det blev dags för lunch gick vi till Melt Shop. Jag har aldrig ätit där tidigare och hade inte jättehöga förväntningar men stället var bättre än vad jag hade förväntat mig. Deras speciallitet är grillade mackor och jag testade en med fried chicken, ost och en rödkåls slaw. Den var jättegod och stället kändes typiskt för New York.
 
Senare gick vi vidare till Pennstation och Madison Sqaure Garden. Jag har faktiskt aldrig varit i de kvarteren förut så det var intressant att se hur det såg ut där. Tanken med att vi tog oss dit var för att vi ville köpa doughnuts på Krispy Kreme. Vi hittade deras lilla butik inne på Pennstation, köpte lite doughnuts och tog sen en tunnelbana till Central Park. Jag älskar verkligen Central Park och är glad att jag tog den där promenaden genom hela parken när jag var där i somras. Den här gången promenerade vi inte särskilt långt. Vi satte oss istället mitt i ett stort grönområde där vi kunde se Manhattans skyline. Där njöt vi av solen och hade en liten picknick. Jättemysigt, det var första gången jag hade en picknick i Central Park. Den dagen gjorde vi inte så mycket mer då vi valde att ta en tidig kväll. De var fortfarande inte helt i fas med den amerikanska tiden.
 
 
 
 






 










 
På lördagsmorgonen vaknade vi rätt tidigt och gick sen ner för att äta frukost. Det var ändå rätt bra att gå ner till frukosten den tiden vi gjorde då det fortfarande var lugnt där och då vi fick en bra plats vid ett stort bord med en soffa. Det var min första frukost på hotellet och den var så mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Det fanns yoghurt med flingor och andra tillbehör, juicer, olika sorters bröd och bagels, våfflor som man kunde grädda själv, Nutella, frukt, ägg osv. Frukosten var inte enorm men den var otroligt bra för att vara på ett hotell i USA. Jag njöt verkligen av frukosten varje morgon som vi åt den!
 
 
Efter att vi hade ätit frukost och gjort oss klara åkte vi för att köpa biljetter till Top of the Rock i Rockefeller Center. Jag var ju uppe i Rockefeller Center i augusti förra året då vi hade vår NYC Tour på orienteringen. Kul att göra det igen och denna gång på hösten. Vi behlvde inte vänta särskilt länge på att vi skulle få åka upp. Utsikten var fantastisk, precis som förra gången jag var där!
 
 










 


Efter att ha gått efter Fifth Avenue en stund och kollat runt inne i lite olika butiker gick vi till Times Square för att äta en sen lunch. Vi valde att äta på Olive Garden då jag tipsade de andra om den restaurangen. Det är gott att äta där eftersom att det är lätt att det blir mycket fastfood när man är i USA och då är Olive Garden ett perfekt alternativ. Vi åt jättegod pasta och den lunchen blev riktigt mysig! Sen hängde vi i trappan på Times Square innan vi åkte vidare.
 
 
 
 
 
 
 
Vi tog nu en tunnelbana hela vägen till Coney Island. Jag såg verkligen fram emot att åka dit då jag inte gjort det tidigare. På Coney Island finns det ju en sandstrand och ett nöjesområde med karuseller. Nu när det inte är sommarsäsong så har de bara öppet på lördagar och söndagar. Det är säkert jättefint där på sommaren vid stranden men det var roligt att åka dit nu också.
 
När vi satt på tunnelbanan var jag jättetaggad på att åka någon berg och dalbana eftersom att jag har blivit mer förtjust i det än vad jag var förut. Den första karusellen vi såg när vi hade hoppat av tunnelbanan och kom gående mot området var just en berg och dalbana, den största de hade där. Jag blev ännu mer taggad tills jag såg hur den gick. Den gick rakt upp, rakt ner, hade en loop där man åkte upp och ner och sen resten av biten gick den vanligt fast med en del snurrar där man snurrade upp och ner. Haha, då insåg jag att jag inte alls var redo att åka sådana berg och dalbanor ännu. Jag hade ju aldrig åkt i någon som går upp och ner. Madde och Marie ville jättegärna åka men jag ville inte alls. Så vi gick och kollade in området och de andra karusellerna istället. Efter ett tag kände jag dock en stark känsla av att jag måste våga åka den där berg och dalbanan även om den för mig såg obehaglig ut, så vi gick för att åka den innan vi åkte hem. Haha, jag skrek i princip hela vägen och glömde helt bort att jag satt där tillsammans med Madde och Marie. Det var både läskigt och roligt på samma gång och jag var overexcited när vi kom ner igen. Skönt att jag nu har åkt den typen av berg och dalbanor också! På kvällen stannade vi på Walgreens och köpte med oss mat hem till hotellrummet och sen använde vi ansiktsmasker som vi köpte på Sephora.
 
 
 
 
 
 
 
 
På söndagen efter frukosten åkte vi till Brooklyn Bridge för att ta en promenad över bron från Manhattan till Brooklyn. Nu har jag gått över den bron tre gånger. En gång mitt i vintern, en gång mitt i sommaren då klockan var tolv på natten och så en gång nu på hösten. Det är alltid lika mysigt att promenera där och kolla på utsikten. När vi kom över till Brooklyn promenerad vi omkring där ett tag innan vi hittade en pub/restaurang där vi satte oss för att ta en vätskepause. Mot kvällen hade vi andra planer så nu åkte vi tillbaka till hotellet igen för att byta om till finare kläder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På söndagskvällen gick vi till Marriott Hotel på Times Square för att äta middag uppe på The View. När jag var i NYC med Martina i mars så åt vi dessertbuffén på The View och det var jättetrevligt där så det var jätteroligt att komma dit igen. Vi valde att äta både dessertbuffén och effterrättsbuffén så det var kul att testa något nytt där. Middagen var god och dessertbordet såg ut som en dröm. En del av desserterna var samma som när jag var där första gången men de hade även en del nya saker. Det blev en jättegod middag med fantastiskt utsikt över New York. Älskar att jag fick uppleva det igen!
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
På måndagen var det shopping som gällde! Vi hyrde då en bil och körde norrut för att besöka ett shopping-outlet. Det var mysigt att åka bil där uppe bland alla starka höstfärger på träden. Efter några om och men kom vi äntligen fram till outleten. Jag, Madde och Marie gick för det mesta för oss själva i butikerna medan mamma och Viveka gick för sig. Jag älskar verkligen outlets då de är bra och det här var toppen! Efter att ha shoppat i två timmar mötte vi upp mamma och Viveka i foodcourten innan vi gick vidare i två timmar till. Sen mötte vi upp dem ytterligare en gång för en sista timme bland butikerna tillsammans med dem. Efter det var alla nöjda och vi fyllde hela bagageluckan med shoppingpåsar. Det var verkligen ett bra outlet och jag fick med mig några nya tröjor som jag är jättenöjd över!
 
 
 
 
 
 
 
 
På vägen hem stannade vi till på Walmart och köpte lite saker och halvvägs hem stannade vi på The Cheesecake Factory för att äta middag. Den här gången valde jag att testa en kycklingrätt med potatismos, madeirasås med svamp och sparis. Jättegott, helt klart en av de godaste maträtterna jag ätit på The Cheesecake Factory. Det blev ett bra avslut på vår sista kväll tillsammans!
 
 
 
 
 På tisdagen var det min sista dag tillsammans med dem och deras näst sista dag innan de reste hem till Sverige igen. På tisdagsmorgonen vaknade mamma och Viveka tidigt för att köra tillbaka hyrbilen och jag, Madde och Marie sov vidare. När de kom tillbaka tog vi ett beslut om att ta upp frukost på rummet istället för att gå ner och äta frukost. Så de gick och hämtade frukost och sen åt vi det i soffan. Så mysigt!
 
 
När vi lämnade hotellet så tog jag med mig min väska. Under dagen gick vi omkring på gatorna, vi shoppade på Victoria's Secret, vi åt lunch på ett härligt lunchställe på Manhattan och vi besökte Grand Central. Inne på centralen såg vi bland annat ett brudpar som hade sin fotografering där. Så fint! Medan vi väntade på att min buss skulle gå så gick vi ner dit alla caféer och restauranger är. Jag upptäckte att de hade ett Magnolia Bakery där så jag och Madde gick och köpte varsin. Min Red Velvet cupcake var god, har verkligen börjat gilla Red Velvet!
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var det sista vi gjorde tillsammans och nu gick vi till gatan där min buss till flygplatsen skulle gå ifrån. Där fick jag krama om alla en sista gång innan jag klev på bussen. Först kändes det inte jättejobbigt att säga hej då men när jag klev på bussen kändes det mycket värre. Jag fick en känsla av att jag lika gärna hade kunnat följa med dem hem och inte känt mig ledsen över att lämna USA. Det var jättejobbigt att känna så men samtidigt var det skönt att få lämna dem och fortsätta med mitt liv här. Jag vill ju trots allt vara här just nu men det var skönt att få pausa från mitt liv här i några dagar och bara få vara mig själv till 100 procent. Så där som man bara kan vara när man är med människor man tycker så himla mycket om och känner så väl. Tänk att nästa gång jag ser dem igen så är jag hemma i Sverige!
 

Kommentera här: