Thanksgiving 2015

Idag är det thanksgiving, min andra thanksgiving här i USA. På morgonen när jag vaknade gick jag ner och såg på film tillsammans med de två yngsta tjejerna medan deras föräldrar var på gymmet. Vi låg under min stora filt och hade en bra tänd. Så mysigt!
 

Jag har även hjälpt till att laga en del saker inför middagen vi hade idag. Igårkväll bakade vi pumpapajer och en paj med äpplen och körsbär. Idag hjälptes jag och S åt att göra en sweet potato casserole. Jag lärde mig laga det på matlagningskursen jag gick för några veckor sen och det är även det jag tycker allra mest om av det som finns på en thanksgivingmiddag. Jag gjorde även en sak som jag själv önskade att vi skulle ha med detta år: Cranberry sauce. Det är jättevanligt att det finns med på thansksgiving till kalkonen men min värdfamilj brukar inte ha det. Förra året åt vi ju två thanksgivingmiddagar. En här hemma och en ett par dagar senare hos min värdfamiljs vänner. På den andra middagen hade de en tranbärssås/kompott som jag älskade, det var ett perfekt tillbehör. Så igårkväll kom jag på det och idag kom min värdmamma hem med en påse tranbär så att jag kunde göra den såsen. Det var jätteenkelt, bara tranbär, socker och vatten. Och resultatet på såsen blev jättebra och även på den sweet potato casserole som vi gjorde. Kul att lyckas i köket!
 



När jag och S hade gjort klart det vi skulle göra i köket tog vi med oss Sacha ut på en promenad. Det har varit så kallt de senaste dagarna, men idag var det både soligt och jättevarmt ute. Det var en härlig promenad innan det var dags för middag.




Maten var så god! Jag insåg verkligen hur mycket jag tycker om den maten som serveras på thanskgiving. Vi åt kalkon, potatismos, gravy, stuffing, bröd, sweet potato casserole och cranberry sauce. Till efterrätt åt vi av pajerna vi bakade igår. Allt var så otroligt gott och det bästa är att det finns leftovers i kylen som vi kan äta imorgon!
 
Nu ser jag fram emot att fira thanksgiving även nästa år, men då hemma i Sverige. Thanksgiving är helt klart något av det jag gillar mest här i USA så jag bara måste göra något liknande nästa år. Då får jag bjuda min familj och släkt på en äkta amerikansk thanskgivingmiddag!
 







Kommentarer:

1 Victoria:

Bjud mig med! 😃😘💕

Kommentera här: