Kanada

Måndagen den 10 augusti åkte jag och Hanna från hennes hus i Greenwich väldigt tidigt på morgonen för att ta ett tåg till Grand Central på Manhattan. Vi skulle nämligen ta oss till China Town i NYC där vår tour till Kanada skulle starta. När vi kom fram till Grand Central köpte vi med oss frukost från ett litet To Go Café innan vi tog en tunnelbana till China Town. Jag har bara varit där en gång tidigare men jag kände igen mig dirket vi kom upp på gatan. Efter en liten promenad kom vi fram till platsen där alla bussarna gick ifrån. Vi lyckades hitta rätt buss och satte oss sen där för att äta vår frukost medan vi inväntade att resan skulle starta.
 
Den tour som jag och Hanna hade bokat var en resa på fyra dagar och tre nätter. Vi åkte norrut i New York State, över gränsen till Kanada, besökte Niagara Fallen och sen tre olika städer i Kanada: Toronto, Ottawa och Montréal. 99 procent av alla passagerare på bussen var kineser, inklusive chauffören och guiden. Hon som var guide pratade både engelska och kinesiska så allt hon berättade sa hon först på engelska och sen på kinesiska. Bra för dem som pratar kinesiska men lite jobbigt för mig, Hanna och de fåtal andra personerna som inte pratade kinesiska. Men det blev en resa full med nya intryck i alla fall, haha!
 
 
 
 
 
 
När vi var på bussen och den hade börjat åka fick vi en lista över alla stopp och platser vi skulle besöka. Vi fick veta att man kunde och då hade man betalat för att kunna delta på allt vi stannade vid och skulle se + att det ingick en del måltider. Vi valde att inte köpa detta paket då vi inte kände att vi verkligen ville göra och se allt som fanns med på listan och för att en del måltider kändes lite dyra. Så vi bestämde oss för att bara betala för en del saker på listan och sen göra saker och äta på egen hand. Haha, i princip alla på bussen valde det här paketet men vi kände oss i slutändan nöjda över vårt val. Det gjorde ju att vi fick mer frihet att välja vad vi ville göra + att vi kunde äta billigare och var vi själva ville.
 
Det första stoppet var i Watkins Glen State Park som ligger norrut i New York. Vi valde att delta på det eftersom att vi hade hört att det skulle vara fint och för att vi ville sträcka på benen. Bussen körde upp på ett berg och sen gick vi längs en trail som gick nerför berget genom den vackra natur som var där. Det blev en härlig bensträckare och det var skönt att det blev en promenad nerför alla trappor istället för uppför. Det var verkligen jättefint där med alla vattenfall och allt det gröna. Efter en promenad på cirka 45 minuter kom vi ner till parkeringen där vi steg på bussen igen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På kvällen stannade bussen vid ett ställe där det fanns en kinesisk restaurang. Eftersom att jag och Hanna inte hade köpt hela paketet kunde vi välja själva var vi ville äta och vi hade tur att det låg en indisk restaurang. Jag och Hanna valde att gå dit iställdet då det var mycket lugnare där. Jag är mer van vid kinesisk mat än indisk mat och var osäker på vad jag ville ha. Jag beställde kyckling i currysås med ris och nybakat naanbröd. Så otroligt gott!! Varför har jag inte ätit mer indisk mat förut?
 
Efter middagen åkte vi mot den kanadensiska gränsen. Vi stannade vid tullen där vi fick gå in och visa våra pass för att få komma över gränsen till Kanada. Det gick rätt snabbt och när alla var tillbaka bussen åkte vi till ett ställe som låg nära Niagara Fallen. Vi såg fallen på håll och eftersom att det var mörkt ute så såg vi dem när de var upplysta med färger. Jättefint! Vi stannade på ett ställe där de andra gick och såg någon sorts indiandans-föreställning. Medans de gjorde det gick jag och Hanna omkring inne i det center som fanns där. De hade massa roliga souvenirer som vi kollade på innan vi gick till bussen. Nu var det dags att åka till det motel som vi skulle sova på den första natten.
 
 
 
 
Den första natten bodde vi på Motel 6 som inte låg långt ifrån Niagara Fallen. När jag var i Kalifornien i somras bodde jag två nätter på Motel 6 och var nöjd över det, så det kändes som att bra ställe att bo på även här. Jag och Hanna delade rum och fick varsin dubbelsäng. Vi duschade och såg på tv en stund innan vi somnade.
 
 
På tisdagen ringde alarmet tidigt. Vi gjorde oss klara för att gå ut till bussen som sen tog oss till en liten stadsdel, fortfarande nära Niagara Fallen. De andra gick för att se en kortfilm på en IMAX biograf vilket vi inte kände för så vi gick och köpte frukost innan vi gick och kollade in området lite. Det var verkligen fint där! När de andra var klara åkte vi mot Niagara Fallen. Äntligen!
 
 
 
 
 
 
 
Jag och Hanna hade valt att köpa biljetter till båten som går nere vid Niagara Fallen, något av det vi hade sett mest fram emot. Vi fick varsin regnponcho och fick sen köa en stund då den första båten blev full. Det var dock bra, för när vi väl fick gå på fick vi en bra plats att stå på alldeles vid räcket uppe på övervåningen. Va fint det var att stå där och se bort mot båda fallen. Det är ju mycket finare att se dem från den kanadensiska sidan istället för den amerikanska sidan! Efter en stund startade båtturen och vi började åka bort mot det största fallet. Vi kunde se allt ända tills vi kom in i de värsta "vattenmolnen". Tur att vi hade luvorna på våra regnponchos, de var bra att ha när vi var närmast fallet. Det var verkligen jättehäftigt att vi åkte så pass nära, det är så sjukt mycket vatten som faller ner vid fallen. Det var en häftig upplevelse!
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu åkte vi vidare mot Skylon Tower där vi åkte upp. Utsikten därifrån var jättefin! Vi såg Niagara fallen och mot den amerikanska sidan. Jättekul att få se fallen uppifrån Skylon Tower efter att ha åkte med båten nere vid fallen. Innan vi åkte vidare med bussen fikade jag och Hanna på Starbucks.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den första stora staden som vi besökte var Toronto. Vi åkte mot Toronto Downtown och kom till hamnen där jag och och Hanna promenerade längs vattnet. Det var fint där och det var flera personer som satt vid vattnet och målade av utsikten. Ett trevligt område att promenera i. Precis när vi kom tillbaka till bussen började det ösregna så tur med vädret hade vi också! Alldeles lagom till att regnet slutade falla och det blev blå himmel igen hoppade vi ur bussen igen mitt inne i stan. Jag och Hanna valde att inte åka upp i CN Tower. Istället kollade vi in staden på marken och jag gillade verkligen Toronto. Det var en jättemysig och fin stad som jag abslout skulle kunna tänka mig att besöka igen någongång!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På kvällen åkte vi till China Town i Toronto där de andra åt på en restaurang. Jag och Hanna promenerade runt i staden och åt sen middag i ett food court som fanns inne i ett shoppingcenter. Sen åkte vi till det hotell som vi skulle sova på denna natt. Jag blev jätteglad när jag hörde att vi skulle bo på Radisson. Det kändes lyxigt och när vi kom in i vårt rum kändes det ännu bättre. Jättemysigt var det, lite nyare och fräschare än på motellet. Så där sov vi jättebra!
 
 
 
 
På onsdagen startade vi morgonen ännu tidigare än dagen innan då vi skulle åka en bit till dagens första stopp. Vi skulle nämligen åka ut med en båt kring The Thousand Islands och äta frukost ombord. Det var rätt mysigt att att åka med båten. Typisk skärdgårdskänsla!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nästa stopp var i Ottawa, Kanadas huvudstad. Där stannade vi vid Kanada's Parlament som är ett populärt ställe att besöka. Tornet på huvudbyggnaden påminde om Big Ben i London så man fick känslan av att vara i London. Fint var det där i den stora parken nedanför parlamentet i alla fall. Där åt vi även en snabb lunch innan vi åkte vidare, korv från ett litet korvstånd på gatan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter det snabba stoppet i Ottawa åkte vi vidare till nästa stad, nämligen Montréal. Här började vi med besöka Parc Olympique, den arena där de Olympiska Spelen hölls 1976. De andra gick på en guidad tur inne i arenan men jag och Hanna valde att kolla runt på egen hand. Vi kunde inte kolla överallt inne på arena så vi gick en promenad runt hela arenan utomhus. Vi hittade bland annat en prispall där vi lekte OS-vinnare en stund innan vi gick vidare. Det var verkligen ett stort område!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När det var dags för middag åkte vi in till centrala Montréal där de andra gick för att äta på en fransk restaurang. Jag och Hanna åt på McDonalds, haha. Eftersom att vi åt en middag som gick snabbare at äta hade vi mer tid att gå runt i staden innan bussen gick. Det är intressant att Montréal är en fransktalande stad, även om den ligger i Kanada. Allt var verkligen på franska. De pratade till och med franska i kassan på McDonalds men gick självklart över till engelska sen. Det var intressant att gå runt där i Montréal och uppleva det! 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sista natten bodde vi på Travelodge Hotel. 
 
 
 
Sista dagen blev det mest tid i bussen då vi skulle ner hela vägen ner genom New York från Kanada till Manhattan. På morgonen innan vi åkte över gränsen stannade vi på en taxfree butik. Jag och Hanna kände inte för att köpa något men vi gick i alla fall in och kollade på det som fanns. Sen blev vi stående vid gränsen ett tag. Det kom in en tulltjänsteman på bussen som samlade in allas pass som vi sen fick vänta på att få tillbaka medan de kontrollerades. Det tog ett tag men det var väll skönt att slippa gå av bussen och köa för det. Ganska direkt vi kom in i USA igen stannade vi för att köpa frukost. Vi gick till Dunkin' Donuts och hann få i oss något därifrån innan vi åkte vidare. Sen hände det inte särskilt mycket mer innan lunch. Då stannade vi vid en restaurang som låg rätt öde till som hade kinesisk buffé dit alla på bussen, men jag och Hanna hittade en dinner på andra sidan vägen.
 
 
 
 
 
Efter många timmar på vägarna kom vi tillslut fram till NYC. Stoppet var i samma del av China Town som vi startade i på måndagen. Där lämnade vi bussen och alla de personer som vi hade rest med de senaste dagarna. Touren var jättebra om man tänker på att vi så enkelt kunde ta oss mellan de olika städerna och över gränsen till Kanada. Bussresan och de tre hotellnätterna blev dessutom billiga då vi fick ett billigare pris då vi var två stycken som bodde tillsammans. Dock är jag inte jättesugen på att göra en sådan resa igen då det blir lite jobbigt i längden att sitta på en buss och vara bunden till så många människor och vid ett rätt kvickt schema. Jag är glad över att jag och Hanna valde att inte följa med på allt som de andra gjorde, då kändes det lite mer som att vi själva kunde styra över vår resa. Det var i alla fall jättekul att se Niagara Fallen och städerna i Kanada. Jag är så glad över att ha fått uppleva det vi var med om!
 
Jag och Hanna promenerade genom China Town och Little Italy för att ta oss till en tunnelbanestation. Där tog vi ett tåg som gick till Grand Central. Där var vi tvugna att säga hejdå till varandra efter att ha varit med varandra konstant i en hel vecka. Det var tråkigt, jag gillar verkligen Hanna! Nu åkte hon hem till Greenwich och jag stannade kvar på Manhattan för en sista helg i NYC innan min semester slutade!
 
 

Kommentera här: