Walt Disney World

Nu är det snart en vecka sedan vi kom hem från semestern i Orlando och jag tänkte berätta lite om resans höjdpunkt, Disney World. Att besöka Disney World var något av det häftigaste jag har varit med om. De har verkligen tänkt på allt och lite till, allt är perfekt och fullt av underbara detaljer. Det är svårt att beskriva det för dem som inte har varit där själv men jag tänkte i alla fall försöka sammanfatta upplevelsen.
 
Det bästa med Disney World enligt mig
 
Jag har två favoritupplevelser från Disney World, det som jag tyckte bäst om. Det första är alla Memory Maker bilder som vi tog. På flera ställen fanns det professionella fotografer som tog bilder på familjer och sällskap tillsammans med Disney-karaktärer och framför speciella platser i de olika områdena. När man hade ett Memory Maker kort (vi hade köpt till ett sådant kort) kunde man bli fotograferad av dessa fotografer. Detta var jätteroligt, speciellt då det var med Disney-karaktärerna. Innan vi kom dit kändes det mer som en grej för barn att träffa de olika karaktärerna men det var det verkligen inte, jag var långt ifrån den äldsta som köade för att få träffa Piff och Puff, Törnrosa, Elsa och Anna, Musse Pigg osv. Det var roligt att träffa dem! Törnrosa tyckte att jag hade fina pärlörhängen, jag fick en puss på kinden av Piff och Puff och Elsa var så vacker i sin blåa klänning. Haha, när vi träffade Elsa (från Frozen) tog mitt yngsta värdbarn mig i handen och berättade för Elsa: ”This is Nathalie, she is a huge fan!!” Haha, även om det där med "a huge fan" inte riktigt stämmer så var det ändå väldigt gulligt när hon sa det!
 
Det andra som jag tyckte var roligast vara alla berg och dalbanor och karuseller som fanns.  Haha, det var något som hände med mig under de där fem dagarna. Jag har aldrig gillat karuseller och från att ha varit livrädd har jag nu gått till att älska berg och dalbanor. Det är fortfarande tvär-nej på att jag skulle sätta mig i något som snurrar upp och ned eller väldigt fort men helt vanliga berg och dalbanor har jag blivit helt galen i. Helt otroligt! Det bästa med Disney World var att de hade så roliga berg och dalbanor, många med något slags tema så att det hände saker på vägen och att turen blev en jätterolig upplevelse. En del var snabbare och en del var mer familjeanpassade så det var en rolig blandning. Ibland skek jag av skräck och ibland skrek jag av glädje. Jag är i alla fall jättestolt över mig själv att jag tog chansen att testa åka, jag hade så otroligt roligt under dessa fem dagar!
 
 
Magic Kingdom
 
Vi var på Disney World i sammanlagt fem dagar och hann under de tre dagarna besöka tre olika parker. Magic Kingdom var det största området där vi spenderade mest tid. Här fanns det stora vackra Disney World slottet som låg längst bort efter parkens Main Street. Det var helt fantastiskt att få se det slottet, det var verkligen jättefint! Det var här vi åkte mest karuseller och träffade flesta Disney-karraktärer.
 
Det var så roligt att umgås med min värdfamilj på ett annat sätt än vad jag brukar göra. Jag är speciellt glad över att jag och S (äldsta tjejen) har fått en bättre kontakt. Vi blev verkligen så tajta under semestern och hon var ständigt min ständiga partner i berg och dalbanorna så att jag hade någon att hålla i handen. Vi har aldrig pratat så mycket med varandra som vi gjorde under semestern och jag fick skratta så otroligt mycket när jag umgicks med henne. Det kändes lite som att vara där med en tjejkompis. En kväll när vi var på hotellet kom hon dessutom upp till mitt hotellrum där vi lyssnade på musik, pratade och plattade hennes hår (hon fick sin första plattång i julklapp och ville öva på att platta håret). Det var jättetrevlig!
 
 
 
 
 
 
 
Epcot
 
I Epcot kunde man besöka flera olika länder. Vi hade inga större förväntningar på Epcot men det var mycket bättre och roligare där än vi trodde. Där fanns en sjö och runt den sjön var de olika länderna uppbyggda. Tyvärr fanns inte Sverige med i Epcot men däremot kunde man besöka Norge. Det var jätteroligt att se vad de hade där då det var mycket som påminde om Sverige och då skyltarna stod på norska. Vi besökte även ett litet café där (Kringla Bakeri og Kafe). De som jobbade i caféet var tjejer från Norge så jag pratade med dem en stund. De på norska och jag på svenska. Jätteroligt! Vi passade även på att testa Rice-Cream with Strawberry Sauce där vilket påminde om risgrynsgröt. Både jag och de flesta i min värdfamilj älskade det så vi ska testa laga det här hemma någon gång. I England-området åt vi middag en kväll och då självklart Fish and Chips. Den fisken var helt underbart god, bättre än all den fisk jag har testat i London. Epcot var helt enkelt väldigt mysigt!
 
 
 
 
Animal Kingdom
 
Här fanns det både riktiga djur och en hel del annat som var inspirerat av djur. Det roligaste var deras safaripark där man kunde åka på en safaritur. Det var egentligen mer som ett stort afrikansktinspirerat naturområde där djuren inte hade några större hinder för att röra sig fritt. De kunde leva lite som de ville där och hade riktiga vattendrag att bada i, stora skogspartier att gömma sig i osv. Vi åkte på den safarituren två gånger och resten av tiden såg vi oss omkring i området och åkte karuseller. Här fanns den snabbaste (och roligaste) berg och dalbanan av alla dem vi åkte, Expedition Everest. Den hann vi åka tre gånger och den var en av dem som fick mig att träna bort min rädsla för berg och dalbanor.
 
 
 
 
 
 
Jag är verkligen så tacksam för att mina värdföräldrar tog med mig på denna resa. Det var helt underbart att få besöka Disney World, att få åka till Florida för första gången och att få ett alldeles eget hotellrum på hotellet. Det var en av de mest händelserika resorna jag har varit på!
 
Imorgon ska jag ladda ner de sista Memory Maker bilderna så att jag kan visa även dem!

Kommentarer:

1 Robex Lundgren:

finna bilder

Svar: Tack så mycket! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

2 Marie Bergman:

Åh vad kul att vara där =)

3 Moster:

Åh vad kul att äntligen få läsa om och se bilder från resan! Verkar ha varit helt fantastiskt! Kanske ska du möta upp oss i LA och gå på Disneyland i sommar så har du varit på det också? Stor kram

Svar: Ja, kanske det. Jag hade lätt kunnat uppleva det där en gång till! Kram
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

4 Rebecka Skareng - ur anorexin:

gudars vad avundsjuk jag blir nu!!!!

5 princessmelis.com:

Åh, jag saknar Disneyland!

6 Emma Grann Fotografi:

Åh vad kul!!

7 hjjonsson.blogg.se:

Åh mysigt! Var också i disneyland men i Paris! :D

Svar: Va roligt! Jag såg dina bilder av slottet. Såå fina! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

8 tommy:

intressant blogg :)

Svar: Tack så mycket! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

9 Ida Martinsson:

Va coolt att åka till Disney World! Nån gång skulle jag själv också vilja besöka det, men det får ligga på mina framtidsplaner en stund till! ^^

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! Hoppas du tar dig dit någon gång i framtiden :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

10 Katta:

Fina bilder :D

Svar: Åh, tack så mycket! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

11 Emma Hyde:

Åh älska Disney world! <3

12 Purvel:

Gud vad härligt, nu vill jag åka tbx till Disney Land! Sjukt mysigt inlägg!

Svar: Tack! Det förstår jag, det var verkligen ett fantastiskt ställe att besöka! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

13 Evelina:

Vad härligt du verkar ha haft!! Har själv varit två gånger på Disney med mina två tjejer och det är verkligen en STOR upplevelse. När dom fick träffa Elsa o Anna tror jag dom sent kommer glömma ;)

Svar: Va roligt!! Elsa och Anna var höjdpunkten för mitt yngsta värdbarn som avgudar allt som har med Frozen att göra, framförallt Elsa. Det var roligt att se hennes lycka :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

14 Elina:

Så roligt!!
Var på Euro Disney i Paris, men då var jag runt 6 år så kommer inte ihåg mycket mer än att jag vart jätteledsen för att jag inte fick träffa Musse Pigg & co, haha... :D

Svar: Åh! Om du får chansen att åka dit igen någon gång, gör det! Det är lika roligt att träffa dem när man är äldre, jag lovar!
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

15 Bella:

Var där 2007 och det var typ det bästa som finns! Disneyworld for life!

Svar: Verkligen, det är helt fantastiskt! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

16 Paulina Suonvieri:

Åh vad underbart! Själv vill jag också åka till WD nån gång :)

//hundredkitchenstories.blogg.se

17 Jasmine:

Roligt att få ta del av ett inlägg om ditt resmål.
Kram

18 Annster:

Vad roligt :)

19 Aina Strand:

Härliga bilder :)

Svar: Tack så mycket!! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

20 flodina.blogg.se:

oh detta är ett dröm resmål !

21 Hillevi:

Åh vad kul! Vill också dit!

22 Amanda Niclasson:

Underbara bilder!!

Svar: Tack!! :D
Nathalie Lundström - Holly Springs, NC

23 Sofia:

Men åh vad kul! :D

24 alina:

Åh va kul! :)

25 Tess:

Det ser riktigt mysigt ut!
Min blogg är ny och jag hoppas att du orkar klicka dig in och ser efter vad du tycker :)

26 Isabelle L. Thörner:

Vad roligt det såg ut att vara, underbara bilder! :)

27 Hanna Painio:

Fina bilder!

28 Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh vad avundsjuk jag blev nu! Var där 2009 och vill verkligen så gärna tillbaka, så magisk plats ju :)

29 Hanna Karlsson:

Åh vad roligt! Dit vill jag också åka!

30 LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Åh vad härligt! Dit skulle jag vilja åka :)

31 Olivia Nilsson:

Fina bilder :)

32 Elin:

men åh så kul, disney world är ju ett måste här i livet!:)

Kommentera här: