Julafton

Vilken mysig julafton det har varit! Jag startade morgonen med att ringa min familj på FaceTime. I år firar dem jul i Stockholm hemma hos min moster, hennes man och mina två kusiner. Så mina föräldrar, min syster, min mormor och min morfar var där. Självklart är det jobbigt att fira jul utan sin egen familj men det kändes bättre då jag fick prata med dem i en timme. Efter nio åkte jag till gymmet för att gå på ett Barbell Strenght pass med Julia, en svensk tjej som var här i NC som au pair tidigare men som nu studerar i Santa Barbara i Kalifornien. Hon är här just nu så det var kul att vi kunde träffas och träna tillsammans. Det var dessutom första gången som jag har varit på gymmet på julafton. Instruktören på passet hade en tomteluva och så delade hon ut små candy canes efter passet. Så gulligt och det bidrag till känslan av att det är jul. När jag kom hem från gymmet kokade jag mer risgrynsgröt eftersom att det jag kokade igår tog slut rätt snabbt. Den här gången kokade jag lite mer så att det räckte idag + att vi nu har en skål i kylskåpet till imorgon. När jag var klar åt jag gröt till lunch och såg på det sista avsnittet av årets julkalender. Jag har verkligen älskat den!
 
Idag fick jag även ett julkort i brevlådan som var från min farmor. Det var roligt att det kom fram just på julafton!
 
 
 
På eftermiddagen pratade jag med min familj igen men den här gången bara med min mamma, pappa och syster. Jag ringde till dem precis när Tomten Är Far Till Alla Barnen skulle börja på TV, en av de bästa julfilmerna enligt mig. Jag hade inte något speciellt att göra och det var fortfarande några timmar kvar till vår middag, så de ställde upp telefonen så att jag kunde se tv-skärmen. Och jag såg hela filmen. Vi var tysta och kollade på filmen och pratade sen under pauserna. Så mysigt, jag blev så glad över att få "se på filmen" tillsammans med dem.  
 
 
Imorgon på morgonen är det ju dags att öppna julklappar men ikväll har jag öppnat ett paket i alla fall. I veckan kom det nämligen ett paket från Sverige från min familj och jag valde att spara det till julafton, alltså idag. Jag ville öppna det på den dag som vi öppnar julklappar på hemma i Sverige. Nu på kvällen såg vi på filmen Elf nere i filmrummet. Så mysigt, och filmen var jättebra. Efter filmen satte vi oss i vardagsrummet för alla andra ville se när jag öppnade paketet. Och jag blev så glad över det som fanns i paketet! Jag fick ett julkort, en Hänt Extra tidning, te och choklad från Thé Shoppen hemma i Luleå och ett fint ljus med texten "Du är världens bästa syster" som var från min lillasyster. Usch vad jag var nära på att börja gråta när jag såg ljuset. Jag saknar min familj så oerhört mycket och speciellt min lillasyster, särskilt nu när det är jul. Tack för paketet, det betydde jättemycket för mig!
 
För amerikanerna är det ju "bara" Christmas Eve idag och alla väntar på att få fira jul imorgon den 25 december. Det här året har jag dock haft mer julkänsla den här dagen än vad jag hade förra året. Förra året jobbade jag på julafton men i år har jag ju varit ledig och gjort fler mysiga och juliga saker. Det var så mysigt att koka risgrynsgröt, prata med min familj, se på juliga filmer och öppna mitt paket från min familj. Det var verkligen varit en God Jul och imorgon är det dags att fira den amerikanska julen, min andra jul här i Amerika. Jag har faktiskt en härlig förväntansfull känsla i magen. Jag vet ju att Santa kommer komma på besök i natt och förhoppningsvis lämna massor av julklappar under julgranen







Kommentera här: