Scandinavian Christmas Fair

I helgen var jag på en Scandinavian Christmas Fair i Raleigh. Första gången jag fick höra talas om detta evenemang var några veckor innan då Simone sa att hon hört talas om det. Lite roligt eftersom att hon är från Australien och jag som själv är från Skandinavien hade ingen aning om det. Jag blev i alla fall väldigt excited och bestämde direkt att boka in detta. Så i lördags åkte jag dit och mötte upp Louise och hennes mamma som jag sen spenderade dagen med där. De bor ju här just nu och känner på så sätt många svenska familjer som också är bosatta här. Jag hade faktiskt ingen aning om att det är så många svenskar här!

Under dagen gick vi runt och kollade på alla produkter de sålde. Eftersom att det var en Scandinavian Fair så fanns det produkter från både Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island men en väldigt stor del var från Sverige så det fanns mycket vi kände igen. Dock var allt väldigt dyrt då allt är importerat så jag köpte nästan ingenting, även om jag ville ha nästan allt som fanns där. En Aladdin-ask kostade $22 vilket är cirka 185 svenska kronor. Helt sjukt! Även om jag saknar Aladdin- och Paradis-askar jättemycket nu kring jul så kändes det inte alla värt det. Jag köpte bara en sak: En förpackning med knäckformar. Eftersom att jag tycket att det var roligt att koka knäck och då min värdfamilj gillade det så mycket så tänkte jag försöka mig på att göra fler innan jul. De här knäckformarna kommer bli så mycket bättre än de formarna jag hittade på Walmart som inte riktigt var rätt storlek, så det kändes som ett bra köp! Under dagen åt vi också lite saker som serverades där. Jag valde risgrynsgröt, chokladbollar och en lussebulle. Så gott!

På eftermiddagen såg vi på luciatåget som de hade. Så härligt att få höra alla svenska julsånger och det var så fint. Jag älskar verkligen luciatåg! Två av mina svenska kompisar här, Josefine och Sanna, var dessutom med och sjöng där. Efter luciatåget mötte jag och Louise upp Josefine och Sanna men Louise åkte hem ganska snabbt. Då stannade jag kvar med de andra två en liten stund till innan även jag lämnade. Jag är så glad att jag fick reda på att detta anordnades. Även om det gav mig hemlängtan till svensk jul och till min egen familj så gav det mig också så mycket julkänsla här och nu!

 


 














 

Kommentera här: