Chicago, April 2016

 
Weekendresan till Chicago som jag gjorde tillsammans med Tessa och Madelen var verkligen så fantastiskt. Ända sedan jag kom hit har jag velat besöka Chicago och äntligen blev det av! Jag kan lätt säga att det är en av de bästa resorna jag har gjort under min tid här i USA och att Chicago är en av mina favoritstäder av dem jag har besökt. Jag älskade Chicago!! Staden var så fin och dessutom hade vi perfekt väder hela helgen. Vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss då vi har hört att det är rätt blåsigt i Chicago. Det var lite vind men inte alls lika mycket som vi hade förberett oss på och det var även soligt och varmt hela helgen, speciellt på söndagen. Det blev en så bra helg!
 
På fredagskvällen den 22 april flög vi direkt upp till Chicago härifrån Raleigh när alla tre hade slutat jobba. Det var skönt med ett direktflyg så att vi inte kom fram allt för sent. När vi hade landat tog vi en taxi till vårt hostel, checkade in och gick sen direkt och åt en sen middag på Panera Bread som låg nära. Vi bodde på HI Hostel, som vanligt. Det här var det femte HI hostel som jag bodde på och jag gillar verkligen att bo på deras hostel. Personalen var så trevlig, vi trivdes i vårt dorm room och så ingick det frukost. Perfekt!
 
 
s

 
Lördagen var vår första dag då vi skulle ut och upptäcka Chicago. Efter att vi hade ätit frukost och gjort oss klara började vi gå mot Willis Tower för att åka upp på det skydeck som finns där. Vi valde att börja med dirket på morgonen då det ofta är köer till sådana attraktioner. Och det var det! Vi var tvugna köa lite mer än en timme innan vi kom till säkerhetskontrollen, sen fick vi köa lite till, se en film om Willis Towers historia (rätt intressant ändå) och sen äntligen åka upp med hissen mer än 100 våningar. Med det var det värt! Utsikten var såå fin och jag älskade att vattnet var blått. Chicago ligger ju vid Lake Michigan så det är fint att blicka ut över staden och vattnet. The Skydeck var även coolt då golvet är helt i glas.
 
Resten av dagen blev fylld av sightseeing. Jag älskade verkligen Millenium Park där även The Bean finns. Det var så grönt och fint där och den enorma bönan fångar verkligen ens uppmärksamhet. Ett mysigt ställe som vi även besökte var Corner Bakery Cafe där vi satte oss för att fika. De fanns lite överallt inne i Chicago och det var så mysigt där inne. Jag testade en Whoopie Pie, något som jag har velat göra länge!
 
Innan vi gick hem passerade vi skylten som visar var U.S Route 66 startar. Den vägen startar ju uppe i Chicago och fortsätter ända ner till Santa Monica i California. Nu har jag varit vid starten och så ska jag tillbaka till Santa Monica snart där den sista skylten finns. Under min resemånad kommer vi även köra efter Route 66 en bit.
 
 
 



 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
Efter många timmar ute och långa promenader gick vi tillbaka till vårt hostel sent när det nästan var kväll. Det var skönt att pausa en timme och bara få ligga i sängen en stund innan vi gjorde oss i ordning för att gå och äta middag. Vår lördagsmiddag blev på Vapiano. Jag har bara ätit på Vapiano en gång tidigare och då var jag i Charlotte här i North Carolina. Gott att äta där igen, jag gillar verkligen deras pasta!
 
Efter middagen på Vapiano kände sig inte Madelen helt på topp så vi följde med henne tillbaka och såg till att hon var okej. Sen tog jag och Tessa en taxi bort till Navy Pier för att se på Chicago's Skyline när det var mörkt. Och jag är så glad att vi åkte dit. Det är ju jättefint där även på dagen och på kvällen var det lite extra fint med alla lysande skyskrapor. Bra avslut på den dagen!
 

 
 
 
 
På söndagen checkade vi ut på morgonen och kunde sen lämna våra väskor där då vi inte skulle åka till flygplatsen förrän senare på eftermiddagen. Denna dag var det så otroligt fint väder. Jag valde at tha shorts och var lite orolig att det skulle bli för kallt om det var vindigt. Men det var så varmt på söndagen, jättesoligt och nästan helt vindstilla. Så härligt! 
 
Vi startade dagen med en promenad längs the riverwalk. Jättemysigt med en flod som rinner igenom staden och det var så fint att gå omkring där! Under dagen gick vi också in på Dylan's Candy Bar. Så mycket godis och hela butiken doftade jättegott.
 
Senare på eftermiddagen avslutade vi vår weekend på the Navy Pier. Vi satt där en stund och njöt av solen och av utsikten över vattnet och the skyline innan vi gick för att äta. Självklart ville vi äta Chicago Style Deep Dish Pizza innan vi åkte hem och valde att äta på Giordano's som är ett populärt ställe för just deep dish pizza. Pizza är ju alltid gott och när den är fylld med extra mycket ost var det verkligen jättegott. En god sista måltid i Chicago!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 

 
Vi åkte sen direkt till flygplatsen från restaurangen för att hinna med vårt flyg. Vi orkade inte alla pizzabitar så jag och Tessa tog med oss leftovers i en påse som fick följa med som handbagage hela vägen hem till North Carolina, haha. Innan vi flög hem hade vi en layover i Detroit, Michigan. Det var andra gången jag var på den flygplatsen då jag även mellanlandade där förra sommaren då jag flög hem från San Francisco. Efter en kort stund där så flög vi hem, efter en otroligt bra helg.
 
Jag är så glad att jag äntligen fick besöka Chicago och att jag såg till att hinna med det innan jag åker hem. Kul att min sista resa innan min resemånad även blev en av mina favoriter!

Kommentera här: